Kausi 2015 päätöksessä

Future Cup -rallisprint sarjan päätösosakilpailut ajettiin elo-syyskuun vaihteessa Rovaniemen vauhdikkaalla radalla. Rajun sateen vuoksi perjantain kisa kutistui yhteen kierrokseen. Kai sijoittui luokassaan kymmenenneksi. Lauantain kisassa ei ollut enää suurta panosta ja Kai välttikin turhia riskejä. Hän oli lopulta luokan 12. nopein. 2-veto Cupin loppupisteissä Kai sijoittui joukon puoleen väliin sijalle 51. Omassa luokassaan hän oli seitsemäs.

Kai kilpailee Future Cup-sarjassa myös kaudella 2016. Ilmoittautuminen onkin jo sisässä. Osakilpailut ajetaan Karkkilassa, Jurvassa, Keuruulla, Kokkolassa sekä Rovaniemellä.

Kausi 2015 on nyt Racefun-tiimin osalta päätöksessä. Tiimi kiittääkin tässä vaiheessa yhteistyökumppaneita ja kaikkia muitakin mukana olleita.kiitoskuva2015

Laihialla hyvässä vauhdissa

Future-Cupin kauden 2015 toiseksi viimeinen kisaviikonloppu ajettiin 8.-9.8. Laihialla. Laihian urheiluautoilijat olivat rakentaneet vauhdikkaan ja luontevan radan, joka keräsi paljon kehuja kilpailijoilta. Rata sopikin hyvin Racefun-tiimin BMW:lle sekä kuskille. Myös kisan järjestelyt toimivat mukavassa kesäsäässä loistavasti, joten kaiken kaikkiaan viikonlopusta jäi tiimille hyvä fiilis, vaikka pientä kolhuakin oli kotiintuomisena.

Lauantain kisassa Kai aloitti hienosti luokan kolmospaikalla. Toisella kierroksella aika parani mukavasti, mutta niin onnistuivat myös kilpakumppanit. Tiukassa kisassa sijoitus tipahti viidenneksi. Ennakkosuosikki Teemu Kvickin valtaama ykköstila jäi 3,06 sekunnin päähän.

Sunnuntaiksi rata oli käännetty päinvastaiseen suuntaan. Kai onnistui avauskierroksella loistavasti ja jäi luokkaa johtavasta Kvickistä ainoastaan 0,36 sekuntia. Luokkavoitto silmissä kiiluen Kai mietti vielä kuumeisesti paikkoja, joissa voisi nipistää kymmenyksiä ajastaan. Hän päätti yrittää entistä kovempaa kyytiä erääseen tiukkaan risteyspaikkaan. Auton peräpää ei kuitenkaan enää pysynyt tiessä ja auto luisui kuljettajan kylki edellä rataa reunustaneisiin heinäpaaleihin. Näin hän joutui keskeyttämään. Ensimmäisen kierroksen aika oli kuitenkin niin kova, että kukaan ei tullut enää takaa ohitse. Tuloksena siis kauden paras tulos Future Cupissa, luokan kakkostila 0,7 sekuntia voittajasta. Kaiken kaikkiaan Kai oli rallivireisellä autolla rallisprint-erikoisautojen joukossa 11:sta nopein kaksivetokuski.

Viikkoa myöhemmin Kai osallistui Raahen SM-rallisprinttiin. Viikolla oli kiirettä, mutta auto ehdittiin suoristaa Laihian vaurioista ennen kisaa. Syherö ja hidas asfalttirata ei ollut Kain mieleen. Avauskierroksella hän oli luokassaan sijalla 10. Toisella kierroksella aika parani reilulla sekunnilla, mutta sijoitus pysyi samana.

Seuraavaksi ohjelmassa on Future Cupin finaaliviikonloppu 28.-29.8. Rovaniemellä. Siellä ajetaan Joulupukin pajan maisemissa kaksi Santa´s Future Cup kisaa.

Future Cup jatkui Imatralla, ohjelmassa myös Pudasjärven ja Vaalan rallisprintit

Juhannusaaton perinteinen Iso-Syöte Mäkiajo rallisprint keräsi Pudasjärvelle jälleen kovatasoisen joukon rallisprint-kuljettajia. Kai ajoi tasaisen hyvät kierrokset sijoittuen luokkansa neljänneksi. Eroa kärkeen tuli ainoastaan kaksi sekuntia.

Rallisprintin Future Cup jatkui heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Imatralla. Lauantain kisassa Kai sijoittui tasaväkisessä kisassa kilpailijamäärältään runsaslukuisimman luokan kymmenenneksi. Koko kympin kärki mahtui alle viiden sekunnin sisään. Sunnuntaina sijoitus parani yhdellä pykälällä ja nyt eroa kärkeen ei ollut kuin 3,68 sekuntia. Heinäkuun 11. päivä oli puolestaan vuorossa Vaalan Happy Beach Asfalttisprint, joka kerää joka kesä paikalle mukavasti kuskeja ja tuhansittain katsojia. Kuivissa, mutta viileissä olosuhteissa Kai sijoittui luokassaan viidenneksi.

Future Cup rallisprint-sarja jatkuu elokuun alussa Laihialla.

Kotikisassa jäi parantamisen varaa

Kai Kivimäen kisa Future Cup:in Oulun osakilpailuissa ei sujunut aivan odotusten mukaisesti. OuluZonen radalla lauantain kisassa auton ohjattavuuden kanssa oli ongelmia. Ensimmäisellä kierroksella BMW puski parissa kohtaa ja tärkeitä sekunteja valui hukkaan. Hän jäi luokassaan sijalle 12. Tappiota kärkeen tuli 3,91 sekuntia. Tauolla sade luikasti radan, eikä aikojen parantaminen ollut enää mahdollista. Sunnuntaiksi tiimi teki alustaan vakaajamuutoksia ja ajettavuus parani. Ensimmäisellä kierroksella Kai oli lupauksia herättävästi oman luokkansa viides. Toisella kierroksella ajolinjat olivat hieman liian ahneita ja auto valui yhdessä mutkassa niukasti ulos radalta. Tämä lipsahdus saattoi maksaa monta sijaa, sillä kisa ralliautoluokassa on erittäin tasaista. Sekunnin sisään mahtuu yleensä monta kuljettajaa. Aika kyllä parani yhden kymmenyksen toisella yrityksellä, mutta muutama kuski onnistui vielä paremmin. Kai tippui sijalle 11. Eroa kärkeen tuli nyt 3,56 sekuntia. – Ei kyllä voi olla tyytyväinen, kun sijat ovat siellä kympin väärällä puolella. Sunnuntaina toinen ajo sujui hyvin ihan viimeisiin mutkiin saakka, mutta sitten valui vähän soralle. Kisa on niin tiukkaa, että noita ei kestä tulla, Kai kertoi. Lauantain kisan tuloksetSunnuntain kisan tulokset

Seuraavaksi Kai kilpailee Juhannusaaton Iso-Syöte Mäkiajossa. Future Cup jatkuu heinäkuun alussa Imatralla.

Kesäkausi käynnissä

Future Cup rallisprint-sarja starttasi huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Tammisaaresta. Muiden kisaviikonloppujen tapaan ohjelmassa oli osakilpailut sekä lauantaina että sunnuntaina. Osallistujamäärältään runsaslukuisimmassa luokassa Kai Kivimäki sijoittui BMW:llään lauantaina sijalle 12 ja sunnuntaina yhden pykälän paremmin. Luokan ja koko sarjan tasaisuutta kuvaa hyvin se, että Kai jäi luokkavoittajasta molempina päivinä ainoastaan viitisen sekuntia.

Seuraavaksi vuorossa on 9. ja 10.5. ajettavat Future Cupin Oulun osakilpailut. Aiempina vuosina Kiimingin Jäälissä järjestetyt tapahtumat ajetaan nyt ensimmäistä kertaa Oulun uudessa moottoriurheilukeskuksessa OuluZonessa. Paikka sijaitsee noin 30 km:n päässä Oulun keskustasta Kuusamoon.

Rallicross-legenda Matti Alamäen suunnittelemalla moottoriradalla ja sen varikkoalueella kiertelevän vauhdikkaan ja vaihtelevan radan pituus on hieman yli kaksi kilometriä. Molempina päivinä ajetaan sama reitti. Ensimmäinen auto starttaa lauantaina 9.5. klo 12 ja sunnuntaina klo 11.00.

Alueella on yleisölle useita katselupaikkoja, joista näkee käytännössä koko radan. Kahden päivän yleisölippu maksaa 15€. Yhdenpäivän lipun saa 10 eurolla. Alle 12-vuotiaat pääsevät seuraamaan kilpailua vanhempien mukana ilmaiseksi. Sunnuntaina äitienpäivänä kilpailujen järjestäjä Lakeuden Urheiluautoilijat ry tarjoaa ilmaisen sisäänpääsyn kaikille äideille. Paikalla on myös ruokamyyntipisteitä yleisölle.

Lisätietoa: www.futurecup.fi | www.lakeudenurheiluautoilijat.fi | Tietoa rata-alueesta: www.ouluzone.fi

Rovaniemen SM-rallista huimasti kisakokemusta

Kai Kivimäki osallistui tammikuussa 2015 rallin SM-sarjan osakilpailuun Rovaniemen Arctic Lapland Ralliin. Ennestään melkoisen kokematon talvikisakuski malttoi ajaa kaksipäiväisen kisan maltilla. Kisan aikana mittariin kertyi moninkertainen määrä erikoiskoekilometrejä normaaliin paikallisralliin tai rallisprintteihin verrattuna. Kisa sujui hyvin ja Kai sijoittui lopulta neljänneksi luokassa, johon starttasi yli 10 kuljettajaa.

Kausi 2014 päätöksessä

Kai lähti ennen Pudasjärven Future-cup osakilpailuja testaamaan huollettua moottoria Rovaniemen asfalttirallisprinttiin. Ensimmäisellä kierroksella auton sisätilat valtasi voimakas öljynkatku. Varmuuden vuoksi enempien vaurioiden välttämiseksi Kai päätti olla ajamatta toista kierrosta. Ensimmäisen kierroksen ajallaan Kai sijoittui luokassaan kolmanneksi. Moottorista ei onneksi löytynyt suurempaa vikaa.

Pudasjärven Iso-Syötteellä ajettiin juhannusviikonloppuna Future Cup:in kauden kolmas ja neljäs osakilpailu. Moottorihuollon myötä tehoa oli tullut lisää ja Kai ajoi hyvät perussuoritukset. Paikoittain ajamista tosin vaivasi pidon katoaminen. Torstain kisassa hän oli luokkansa kuudes jääden tiukassa kisassa voittajasta Kokkolan Ua:n Sami Mukkalasta ainoastaan 2,02 sekuntia. Perjantain kisassa sijoitus oli sama. Tälläkään kertaa eroa ykköstilaan ei ollut kuin 2,66 sekuntia.

Imatralla ajettiin heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna seuraavat Future Cup osakilpailut. Auto ei tuntunut kuskin mielestä hyvältä. Auto luisteli useissa paikoissa kun pitoa ei löytynyt peräpäähän. Lauantain kisassa Kai oli sarjapisteitä keräävistä kuljettajista kuudes. Sunnuntaina hän oli kahdeksas. Tiimissä epäiltiin pito-ongelmien johtuvan iskunvaimenninviasta vaikka ne olikin huollettu keväällä. Iskarit menivät huoltoon ja niistä löytyikin selvää vikaa.

Future Cup-osakilpailujen välissä Kai piti yllä ajotuntumaa Vaalan Happy Beach Asfalttisprintissä. Mukana oli kovatasoinen osallistujajoukko, sillä moni muukin Future Cup-sarjakiertäjä oli paikalla. Kai oli luokassaan kuudes.

Oulun osakilpailuissa elokuun alussa auto tuntui iskunvaimennin huollon jälkeen selvästi paremmalta. Lauantaina Kai ajoi ensimmäisellä kierroksella kärkikolmikkoon kolmanneksi. Tauolla alkanut sade vei mahdollisuudet parantaa aikoja. Sunnuntain ensimmäisellä kierroksella Kai otti viimeisen mutkan hiukan liian ahneesti. Auton etukulma kolahti rataa reunustaviin tynnyreihin ja oli kaatua. Kai ajautui nurmikolle ja aikaa tuhraantui. Samalla pyöränkulman säädöt menivät pieleen. Toisella kierroksella Kai hieman varoi etukulman kolhuja eikä ajamisessa ollut parasta iskua. Sunnuntain kisassa hän oli lopulta sarjapisteitä keräävistä kuljettajista viides.

Future Cup-sarjan päätösviikonloppuna ajettiin Levillä kaksi osakilpailua. Kain osalta panosta ei enää ollut, sillä hän ei pystynyt enää nostamaan sarjasijoitustaan. Tässä tilanteessa ja tässä vaiheessa kautta oli tärkeintä hakea ajokokemusta ja pitää kalusto ehyenä. Ensimmäisessä kisassa hän oli sarjapisteitä keräävistä kuskeista seitsemäs. Kauden viimeisestä osakilpailusta kirjattiin myöskin seitsemäs tila, vaikka eroa kärkeen oli ainoastaan 2,6 sekuntia.

Sarjan yhteispisteissä kaikki luokkien kaksivetokuskit yleisestä ja junioreista laitettiin samaan taulukkoon. Kain loppusijoitus 2-veto Cupissa oli 51. Parhaimmillaan Kai pystyi hyvin kärkivauhtiin eikä eroa luokan nopeimpaan kuskiin ollut paljoa, vaikka samassa luokassa ajoi koko 2-veto Cupin voittaja Sami Mukkala.

Kausi 2014 on nyt Racefun-tiimin osalta päätöksessä. Kilpailuihin palataan talvikelillä. Tiimin mietinnässä on ainakin vaativa Rovaniemen Arctic Lapland Rally, joka kuuluu rallin SM-sarjaan. Kesän Future Cup:ssa Kai on myös mukana.

Kausi 2014 startattu

Kisakausi 2014 on nyt saatu käyntiin myös kesäkisojen osalta. Talvikaudella Kai osallistui Raahen rallisprinttiin ja Oulun Pohjola-rallin. Raakarautaränni rallisprintissä ajettiin parinkymmenen asteen pakkasessa kaksi kierrosta raahen jokkisradalla ja sen ympäristössä. Sankka lumipöly haittaisi rajusti ajamista eikä lipsahduksiin ollut varaa. Lumipenkkoja ei ollut suojaamassa autoja rataa reunustavilta isoilta kiviltä. Kai sijoittui omassa luokassaan kuudenneksi ja yleisen sarjan kokonaiskilpailussa sijalle 18. Oulun Pohjola-rallissa Kai ajoi vähäisen rallikokemuksen vuoksi B-junioreissa. Kai ja kartanlukija Kari Kajula selvisivät viiden erikoiskokeen kisassa kunnialla maaliin. He sijoittuivat omassa luokassaan kahdeksanneksi.

Kesäkausi käynnistyi huhtikuun lopulla kahdella Future Cup 2014 asfalttisarjan osakilpailulla. Kahden edellisen kesän hyvän menestyksen ansiosta Kai kilpailee nyt junioreiden sijaan yleisessä sarjassa. Tämä tarkoittaa, että vastassa ovat kokeneet ja Suomen kovimmat rallisprint-kuskit.

Karkkilassa ajettiin 26.4. Future Cup-sarjan avausosakilpailu. Kai ei ollut päässyt testaamaan ja harjoittelemaan ennen kisaa ja tämä näkyi ajamisessa. Jarrutuspaikat ja ajolinjat eivät olleet vielä viimeisen päälle kohdillaan. Kain luokassa oli mukana peräti yli 20 kilpailijaa. Tiukassa sekuntitaistelussa Kai oli luokkansa 16:sta kymmenisen sekuntia kärkipaikasta. Raaseporissa ajettiin seuraavana päivänä 27.4. Siellä Kain vauhti koheni ja hän ajoi luokassaan sijalle 13 jääden voittajasta noin kahdeksan sekuntia.

Seuraavat Future Cup-sarjan osakilpailut ajetaan Pudasjärven Iso-Syötteellä Juhannuksena 19. ja 20.6. Sitä ennen tiimin BMW:hen tehdään moottorin täyshuolto, jotta auto on iskussa tehoja vaativaa mäkikisaa varten. Pudasjärvellä Kai tähtääkin jo luokkansa kärkikymmenikköön.

Future Cup Oulu ennakko

Kymmenen osakilpailun mittainen kovatasoinen Future Cup rallisprint-sarja vierailee heinäkuun lopussa Oulunseudulla. Perättäisinä päivinä 27.-28.7. kisataan asfalttipinnalla kaksi rallisprinttiä Välikylässä, Kiimingin yrityspuistossa. Tapahtuman järjestäjä Lakeuden Urheiluautoilijat on rakentanut molemmille päiville oman noin kolme kilometriä pitkän radan. Lauantaina 27.7. klo 14 alkaen ajetaan KTC-Group rallisprint ja sunnuntaina klo 12 alkaen Katsastus Hiironen rallisprint.

Lauantain kilpailuun ilmoittautui määräaikaan mennessä 134 kuljettajaa ja sunnuntaille 113. Mukana ovat Suomen nopeimmat asfalttirallisprint-kuljettajat. Odotettavissa on jälleen tiukkaa ja tasaväkistä taistelua, jossa sijoituksia jaetaan usein jopa sekunnin sadasosien eroilla.

Yleisöparkkitilaa löytyy Kuusamontien toiselta puolelta, josta pääsee turvallisesti radan varteen ja varikolle alikulkukäytävää pitkin. Päiväkohtainen yleisölippu maksaa 10 euroa ja kahden päivän lippu 15 euroa. Alle 12-vuotiaat pääsevät seuraamaan kilpailua vanhemman seurassa ilmaiseksi.

Tulospalvelun kotisivu: www.oopsware.org
Lisätietoa: www.lakeudenurheiluautoilijat.fi  |  www.futurecup.fi

Iso-Syöte Mäkiajot 21.06.2013

Juhannuksen viettoon lähdettiin Iso-Syötteen maisemiin kisaamaan Mäkiajojen voitosta. Paikalle saavuttiin jo torstaina, koska silloin oli harjoitusajot kilpailureitillä. Harjoitukset ajettiin kuivassa kelissä ja olin luokkani nopein tehden neljän sekunnin pohjat. Junnujen yleiskilpailussa olin nopein kaksivetoinen kuljettaja, joten ajo sujui todella hyvin.

Juhannusaattona kisapäivä olikin sitten sateinen ja se ei sovi bemarille. Ensimmäinen kierros meni pidon puutteestä kärsien ja sijoitus oli toinen. Toselle kierrokselle tehtiin alustan säätöihin muutoksia, jotta voima saataisiin välittymään tiehen märällä kelillä ja muutimme auton täysiin sadekelin säätöihin. Toiselle kierrokselle lähdettäessä sade kuitenkin lakkasi ja tie alkoi kuivua, joten alustan säädöt olivat täysin pielessä ja mutkiin tultaessa auto puski voimakkaasti. Aika parani kuitenkin ensimmäisestä vedosta, mutta sijoitus pysyi toisena 0,25 sekuntia voittajalle jääneenä.