Kausi 2014 päätöksessä

Kai lähti ennen Pudasjärven Future-cup osakilpailuja testaamaan huollettua moottoria Rovaniemen asfalttirallisprinttiin. Ensimmäisellä kierroksella auton sisätilat valtasi voimakas öljynkatku. Varmuuden vuoksi enempien vaurioiden välttämiseksi Kai päätti olla ajamatta toista kierrosta. Ensimmäisen kierroksen ajallaan Kai sijoittui luokassaan kolmanneksi. Moottorista ei onneksi löytynyt suurempaa vikaa.

Pudasjärven Iso-Syötteellä ajettiin juhannusviikonloppuna Future Cup:in kauden kolmas ja neljäs osakilpailu. Moottorihuollon myötä tehoa oli tullut lisää ja Kai ajoi hyvät perussuoritukset. Paikoittain ajamista tosin vaivasi pidon katoaminen. Torstain kisassa hän oli luokkansa kuudes jääden tiukassa kisassa voittajasta Kokkolan Ua:n Sami Mukkalasta ainoastaan 2,02 sekuntia. Perjantain kisassa sijoitus oli sama. Tälläkään kertaa eroa ykköstilaan ei ollut kuin 2,66 sekuntia.

Imatralla ajettiin heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna seuraavat Future Cup osakilpailut. Auto ei tuntunut kuskin mielestä hyvältä. Auto luisteli useissa paikoissa kun pitoa ei löytynyt peräpäähän. Lauantain kisassa Kai oli sarjapisteitä keräävistä kuljettajista kuudes. Sunnuntaina hän oli kahdeksas. Tiimissä epäiltiin pito-ongelmien johtuvan iskunvaimenninviasta vaikka ne olikin huollettu keväällä. Iskarit menivät huoltoon ja niistä löytyikin selvää vikaa.

Future Cup-osakilpailujen välissä Kai piti yllä ajotuntumaa Vaalan Happy Beach Asfalttisprintissä. Mukana oli kovatasoinen osallistujajoukko, sillä moni muukin Future Cup-sarjakiertäjä oli paikalla. Kai oli luokassaan kuudes.

Oulun osakilpailuissa elokuun alussa auto tuntui iskunvaimennin huollon jälkeen selvästi paremmalta. Lauantaina Kai ajoi ensimmäisellä kierroksella kärkikolmikkoon kolmanneksi. Tauolla alkanut sade vei mahdollisuudet parantaa aikoja. Sunnuntain ensimmäisellä kierroksella Kai otti viimeisen mutkan hiukan liian ahneesti. Auton etukulma kolahti rataa reunustaviin tynnyreihin ja oli kaatua. Kai ajautui nurmikolle ja aikaa tuhraantui. Samalla pyöränkulman säädöt menivät pieleen. Toisella kierroksella Kai hieman varoi etukulman kolhuja eikä ajamisessa ollut parasta iskua. Sunnuntain kisassa hän oli lopulta sarjapisteitä keräävistä kuljettajista viides.

Future Cup-sarjan päätösviikonloppuna ajettiin Levillä kaksi osakilpailua. Kain osalta panosta ei enää ollut, sillä hän ei pystynyt enää nostamaan sarjasijoitustaan. Tässä tilanteessa ja tässä vaiheessa kautta oli tärkeintä hakea ajokokemusta ja pitää kalusto ehyenä. Ensimmäisessä kisassa hän oli sarjapisteitä keräävistä kuskeista seitsemäs. Kauden viimeisestä osakilpailusta kirjattiin myöskin seitsemäs tila, vaikka eroa kärkeen oli ainoastaan 2,6 sekuntia.

Sarjan yhteispisteissä kaikki luokkien kaksivetokuskit yleisestä ja junioreista laitettiin samaan taulukkoon. Kain loppusijoitus 2-veto Cupissa oli 51. Parhaimmillaan Kai pystyi hyvin kärkivauhtiin eikä eroa luokan nopeimpaan kuskiin ollut paljoa, vaikka samassa luokassa ajoi koko 2-veto Cupin voittaja Sami Mukkala.

Kausi 2014 on nyt Racefun-tiimin osalta päätöksessä. Kilpailuihin palataan talvikelillä. Tiimin mietinnässä on ainakin vaativa Rovaniemen Arctic Lapland Rally, joka kuuluu rallin SM-sarjaan. Kesän Future Cup:ssa Kai on myös mukana.